Awas! Baby Tidak Bergerak Dalam Kandungan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Alhamdulillah salam Jumaat untuk semua. Diharapkan setiap hari membawa berkah kepada semua muslimin dan muslimat. Pagi ni saya dikejutkan dengan Whatsapp seorang sahabat yang kena warded di hospital kerana baby tidak bergerak dalam kandungan. Awas! Baby tidak bergerak dalam kandungan adalah sesuatu yang sangat penting untuk diambil tindakan. 

Kalau saya berada di tempat dia pun, memang panik sangat. Sahabat saya ni dah dalam usia kandungan 32 minggu gitu (8 bulan). Kebetulan semalam dia memang kena pergi checkup di klinik kesihatan. Jadi apabila diberitahu kepada doktor, paniklah doktor dan terus buat surat referral ke hospital. Tapi apabila doktor check jantung baby di klinik kesihatan tu.. dapatlah detect jantung baby... Cuma disebabkan baby tidak aktif, maka kawan saya kena jugak pergi hospital dan akhirnya ditahan selama 3 hari.

Di hospital, pergerakan dan jantung baby diperiksa menggunakan alat yang diberi nama CTG. Famous CTG (Cardiotocography) dua tiga hari ni kan :) CTG ni adalah alat yang dilekapkan di perut ibu. Tapi untuk menetapkan alat ini, CTG dilekapkan dengan tali pinggang yang dipakaikan di perut ibu dan akan keluarlah carta pergerakan dan jantung bayi di mesinnya. Oleh itu, ibu-ibu, biarkan aje doktor memeriksa anda dan bayi anda demi keselamatan.



Buat pengetahuan anda, pergerakan baby boleh dirasa apabila kandungan memasuki minggu ke 18. Bergantung kepada individu juga. Tetapi apabila sudah memasuki minggu ke-28, maka pergerakan bayi hendaklah direkodkan dalam carta pergerakan bayi setiap hari bermula pukul 9 pagi hingga 9 malam dan mesti cukup 10 gerakan. Ada saya terbaca, bayi kadangkala tidur sehingga 4 jam, jadi mungkin tiada gerakan. Tapi jika melebihi 4 jam, cepat-cepatlah ke hospital.

Buat perkongsian ibu-ibu, jika merasakan baby tidak bergerak untuk suatu jangka masa tertentu dan anda merasa bimbang, maka anda boleh buat perkara-perkara ini:

1. Duduk dan ampu kaki anda. Rehat dan tenangkan badan dan fikiran anda dan cuba rasakan sebarang pergerakan bayi.

2. Baring dalam keadaan mengiring sama ada ke kiri atau ke kanan. Bagi saya, cara ini selalu berkesan untuk merasakan pergerakan bayi.

3. Minum air sejuk (air batu) atau jus oren untuk merasakan sama ada bayi memberi respons kepada perubahan suhu air yang dirasakan.

4. Buat bunyi bising secara tiba-tiba untuk merasa tindakan atau pergerakan bayi yang mungkin terkejut dengan bunyi tersebut.

Jika takde, jangan berlengah-lengah ke hospital ye. Saya doakan semoga dipermudahkan saat-saat kehamilan anda dan proses bersalin bagi semua ibu-ibu yang sedang menantikan kehadiran cahaya mata tersayang :)


**Anda tercari-cari supplemen terbaik semasa kehamilan dan berpantang, apa kata cuba supplemen Shaklee yang memang d'best. Ramai dah amalkan dan alhamdulillah, sangat baik untuk kesihatan diri dan bayi anda. Hubungi 012-5538628 (Diana) untuk maklumat lanjut :)
Previous
Next Post »
0 Komentar